Det finns sallader och så finns det sallader. Sallader är goda och nyttiga och fullproppade med vitaminer osv. medan sallader är något så speciellt att det tar andan ur en. Waldorfsallad hör definitivt till det senare.

Denna fantastiska sallad korsade min väg under en resa i Israel våren 2010. Då visste jag inte vad det var, men lockades av att det var vitt och krämigt med äpplen och nötter. Jag gillar sånt. Redan den första gaffeln sa mig att det här var något i hästväg och efterrätten fick härmed se sig ersatt. Efter tre portioner Waldorfsallad fanns det helt enkelt inte mera rum.

Efter den kulinariska orgasmen har jag ätit den tre gånger till, två gånger hemgjord och en gång i England. Gott har det varit, utsökt till och med, men något liknande som den magiska i Israel, det får jag nog aldrig smaka igen.

Internationellt: Finländska jag äter amerikansk Waldorfsallad (gjord på franska äpplen) i brittiska Southampton.

Här kommer mitt recept

För 4 personer

1 dl valnötskärnor – Rosta i torr stekpanna och hacka grovt

ca 100 g rotselleri 

2 syrliga äpplen – skär tillsammans med rotsellerin i små tärningar.

saft av ½ citron – pressa över

Blanda med 1 dl creme fraiche, 2 msk majonnäs, valnötter, salt och peppar.

Garnera med extra valnötter och äppelskivor. Servera med gröna salladsblad till exempelvis rökt skinka.

