”Vet ni hur bra ni har det?” brukar jag fråga mamma och pappa ibland. I trädgården finns nämligen olika bärbuskar, ett trädgårdsland och två äppelträd med ljuvligt goda äpplen. Dessutom finns skogen alldeles intill, och där kan man plocka blåbär och lingon.

Äppel-älskaren i mig jublade högt igår när jag såg alla dessa vackra äpplen. Här skulle göras äppelsylt! Det blev ingen stor sats, men en liten som nog räcker för en liten tid i alla fall. Ett äppelmos-recept äger jag inte, utan jag improviserar. Det lärde jag mig en sommar i Sibbo när jag levde utan vare sig internet eller kokböcker. Och det brukar bli bra ändå.

skörd                                               Skörd

                                     Några burkar äppelmos

Skölj äpplen i bitar och sätt dem i en kastrull. Tillsätt lite vatten och lite, lite socker och eventuellt en kanelstång. Låt koka några minuter tills äppelbitarna blir mjuka. Ta bort från värmen. Häll bort lite vatten om finns för mycket. Mosa lite ”slarvigt” med en potatisstöt, det behöver inte vara fint mos. Smaka av med socker tills du tycker det är gott. Sätt i rengjorda burkar.

Och så var vinterns morgongröt räddad.

