Wiiii! Ängeln i köket har just fått sitt andra receptönskemål, tack för det Maria! Hon vill ha mat som det går att göra mycket av och frysa in. Min personliga favorit på snabb och enkel mat är maletkött. Det går att variera i det oändliga och gör dig mätt, och så är det inte alltför dyrt heller.

Jag hittade följande recept i en av mina flat-mates kokböcker. Gjorde några ändringar och det blir goda och saftiga köttbullar. Tyvärr innehåller receptet ingen lök eller vitlök, något jag gärna tillsätter nästa gång för att få lite mera smak i bullarna. Min andra flat-mate, som inte gillar lök, tyckte bullarna blev perfekta. Receptet går att fördubbla och så kan man frysa in resterna.

Godaste köttbullarna någonsin (receptet heter så!)

400 g lamm-, nöt- eller grisfärs

1 ägg

1 dl parmesanost, riven

ca 400 g tomatkross

1 msk hackad färsk basilika eller 1 tsk torkad

flingsalt och nymald svartpeppar

Vilken smet

Rör ihop färs, ägg och ost. Tillsätt två matskedar krossad tomat samt basilika. Salta och peppra generöst. Rulla ganska stora bollar och bryn lätt på medelvärme ett par minuter. Häll i tomatkrosset och låt puttra på svag värme ca 5-10 minuter.

It’s getting hot, baby
