Ringa in ditt svar

Fråga 1: Önskar du ofta att chokladkakan skulle innehålla mer choklad?

ja   ibland   nej

Fråga 2: Känner du ett sug efter mera choklad efter att du ätit en bit chokladkaka?

ja   ibland   nej

Fråga 3: Tycker du att chokladkakor passar vid varje tillfällen?

ja   ibland   nej

Fråga 4: Önskar du att du hade en stor chokladkakebit just nu?

ja   ibland   nej

Om du har svarat ja på fler än en av frågorna är det alldeles solklart att du behöver få ta del av detta revolutionerade recept. Här snackar vi chokladkaka där massiv är bara förnamnet. Så massiv att du troligen inte orkar äta upp hela biten (om du tar en tillräckligt stor bit, alltså). Åtminstone kan jag garantera dig en aning magont och ett definitivt chokosug-stopp.

GI-chokladkaka – massor med choklad och samtidigt typ GI-vänlig! Det är ju så man kan dö. Vilket jag nästan gjorde när jag åt det här. Av glädje, alltså.

300 g mörk (70%) choklad

3/4 dl fruktsocker

2 tsk äkta vaniljsocker

1 nypa salt

6 ägg

1 dl grovhackade pistaschnötter

Bryt chokladen i bitar och smält den över varmt vattenbad. Arbeta ihop smält choklad, fruktsocker, vaniljsocker, salt och ägg. Det tar en bra stund innan smeten blir fint krämig och slät, men ge inte upp! 🙂 Vänd till sist ner nötterna. Häll smeten i en form klädd med bakplåtspapper (ca 1½ L) och grädda i 200 grader 10-15 minuter. Låt kakan svalna i formen och kyl den minst 1 timme, gärna över natten. Servera med vispad grädde och färska hallon.

…åså tar vi en stooor bit för mamma…

Jag hade en stor bit, massor med hallon, grädde och vaniljglass. Jag utmanar dig, orkar du äta mer än mig?

P.S. Receptet är taget ur Allers av matskribenten Mette Ankarloo. Håll utkik efter henne, hon har alltid coola och ofta GI-vänliga recept med en touch av det där lilla extra

