Kalle Anka har gett mig en hel del minnesvärda citat som nu som då slinker ur mig vid de mest passande och opassande tillfällen. Som t.ex. ”lugn mitt flimrande hjärta” (används vid oroliga och stökiga situationer). En annan sak som Kalle Anka-tidningarna gett mig är reklamen om Sana-Sol. Då i 10-års åldern, när jag läste tidningarna mer aktivt än vad jag gör i nuläget, berörde Sana-Sol reklamen mig djupt. Jag tyckte de var så fina med de vackra färgerna och de glada barnen som såg så välmående och friska ut. Jag ville ha samma sak som de hade, och för mig var svaret på det begäret Sana-Sol. Tyvärr delade inte min ömma moder min önskan, och det blev ingen lycko- och hälsodrink. Men nu är jag vuxen och får bestämma själv. Dessutom tjänar jag egna pengar. Glädjen – och stoltheten – stod högt i tak i onsdags när jag banade min väg fram till apoteksdisken och slängde fram paketet med Sana-Sol tuggtabletter till farmaceuten. Jag verkade nonchalant och cool, men inom mig bubblade det av iver. Helst skulle jag ha velat visa hela världen att jag nu köper mina första Sana-Sol efter 15 års längtan. Mina händer darrade när jag sträckte fram pengarna och tog emot växeln. Jag slet upp paketet innan jag gått ut genom dörren och slukade girigt den ena av dagens två rekommenderade tabletter. Det smakade ungefär som jag hade tänkt mig, ganska sött och apelsinigt. Jag hade väl ingen halleluja-moment direkt, men sedan dess har min första tanke när jag vaknat på morgonen varit ”Sana-Sol!” och jag har knappt hunnit bärga mig innan jag fått äta mina vitaminpiller. Nu återstår bara att se om de kan råda bot på vinter-tröttheten… I så fall skall jag köpa en Kalle Anka-tidning, som tack för allt Kalle gett mig. Kvack!

