Receptet gjorde mig knäsvag när jag läste det i Rutiga kokboken och jag bara MÅSTE pröva det. Sagt och gjort, fina Johanna blev bjuden på omelett när hon kom på besök en helg. Tyvärr blev det hela lite bränt och konstigt, men under den svarta ytan anar jag något underbart och värt att pröva på nytt! Nästa gång skall jag inte brassa på så mycket med värmen… 🙂

För fyra portioner knäcker du 4 små eller 6 stora ägg och delar på gulorna och vitorna. Blanda gulorna med 4-6 msk vatten eller grädde, 1 krm salt och ev. lite socker. Äggvitorna vispas till hårt skum och blandas försiktigt ihop med gul-smeten. Smält smör i en stekpanna och häll i smeten som får gräddas på svag (obs!) värme i 4-5 minuter eller tills den är guldbrun på undersidan och krämig på ovansidan. Vik ihop omeletten och låt den försiktigt glida ner på ett fat. Sikta ev. över lite florsocker.

Image

Image

Image

