Förra helgen var jag på en kurs med Annika Persson-Åkebom, en Luleå-bo som pratade om bland annat miljöns betydelse för lärandet (man är väl inte förskollärare för intet!). Men hon pratade om annat också. Om livet. Om respekten till barn och medmänniskor. Om sig själv. Hon verkar vara en vis kvinna. En grej som hon sa fastnade i mitt hjärta och har pockat på min uppmärksamhet under veckan . Hon sa (typ) att meningen med livet är att lära sig känna empati med människor och visa kärlek till dem.

Jag trillade nästan av stolen. Kärlek och empati… Är det så enkelt? Till det behövs ju inga topp-betyg, fina jobb-referenser, snygga inredningar eller perfekt slimmad kropp. Kärlek och empati kommer ju inifrån och har inget att göra med hur perfekt eller icke-perfekt min utsida är. Det handlar ju om vem jag är inuti. Hurudan jag är inuti. Vad och vem mitt hjärta sätter högst.

Varför är det då så viktigt att ha den perfekta ytan? Att gnida och polera för att få den så skinande som möjligt, att visa upp allt man äger och har och kan och ser ut. Det ger knappast ens medmänniskor en känsla av empati och kärlek. Snarare blir det en tävling i vem som skiner mest och bäst. Varför har jag gått med i den tävlingen? Har det gjort mig till en bättre människa? Nope. Har det fått mig att må bättre? Nope, tvärtom faktiskt. Har det gett mening till mitt liv? Nope, snarare mer bekymmer.

Så låt mig få presentera ängeln i köket, Frida, som varken är perfekt eller ens närapå perfekt. Som har skapat en kategori på bloggen med namnet FAIL bara för att visa att det minsann inte lyckas jämt, eller ens ibland. (Skulle jag inte vara en sådan perfektionist skulle det finnas massor med intressanta och äckliga kak-recept i den  kategorin, det kan jag tala om för er.) Skulle jag vara lite modigare skulle jag skriva sida upp och sida ner om hur misslyckad jag är och hur många tillkortakommanden jag gjort och vad alla mina svagheter är. Men nu är jag feg och rädd och har en mat-blogg istället. Å andra sidan är det kanske lite intressantare att läsa. Och så behöver ingen tävla med mig om vem som har det sämst.

