Etiketter

, , ,

Igår kväll bestämde jag mig för att baka kex till dagens Puls-gudstjänst. Riktigt nostalgiska choklad-kex fick det bli. Efter dagens gudstjänst fick jag höra att den söta 7-åriga tjejen glatt hade konstaterat att hon blivit bönhörd, eftersom hon i bilen på väg till Puls bett om efterrätt till pizzan. Och så stod mina kex där och väntade på henne. Dessutom fick hon ta hem hela lådan med kexen som fanns kvar. När Gud ger, ger han i överflöd! Jag var glad över att baka och tjejen var glad över att få äta. Det kallar jag en win-win situation.

Och här är receptet!

Havrerutor med nougat 24 st

125 g smör

4½ dl havregryn

1 msk vetemjöl

1½ tsk bakpulver

1 dl socker

2 tsk vaniljsocker

2 msk sirap

Garnering

100 g mjuk nougat (jag använder mjölkchoklad)

Smält smöret. Blanda alla ingredienser och rör om. Bred ut i en smord långpanna, 20 X 30 cm. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 10 minuter. Skiva nougaten tunt och lägg den på den varma kakan. Bred ut med en kniv. Om du vill kan du göra fint mönster med en gaffel. Skär i rutor. Låt stå ca 20 min i kylskåp så nougaten hinner stelna.

