Etiketter

, ,

Hela våren har jag ”tant-bakat” – alltså bakat sånt som jag förknippar med äldre kvinnor, dvs tanter. Vi snackar hallongrottor, torrkakor, bullar o.dyl. I detta sammanhang är tant ett hedersfyllt namn, i och med att jag själv räknar mig vara en tant. Min kropp må vara ung men mitt sinne är gammalt 🙂

Jag har alltså bakat flera kakor i min underbara kransform som jag fick av Annika för några år sedan. Några har skitit sig, några har blivit helt ok. Och så igår smakade jag det senaste tillskottet ur kransformen, som – om jag får säga det själv – var en riktig jack-pott. Här kommer receptet på en saftig och smakrik…

Skotsk whiskeykaka med Bailey’s

200 g mörk choklad

175 g smör

2½ dl socker

3 ägg

5 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

½ tsk matsoda

2 dl starkt kokat kaffe

1 dl whiskey

(i denna kaka blev det ½ dl whiskey och ½ dl Bailey’s)

Gör så:

Smält chokladen i vattenbad.

Vispa smör och socker vitt och pösigt.

Tillsätt äggen ett i sänder under kraftig omrörning.

Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och soda i en skild skål.

Rör ner chokladen.

Tillsätt växelvis kaffe och mjölblandning tills allt är nedrört.

Häll allt i en smord och mjölad kransform.

Grädda ca 55 min i 175 grader varm ugn.

Stjälp upp kakan när den svalnat lite.

Diska kakformen och lägg tillbaka kakan i formen.

Fukta kakan med whiskey och låt den stå i kylskåp 1-2 dygn.

Glasyr:

50 g smält smör

2½ dl florsocker

½ dl kakaopulver

1 tsk vaniljsocker

2 msk kallt kaffe

2 msk Bailey’s

Ringla glasyren över kakan och låt den rinna ner. Strö över strössel.

