Så var man framme Down under! Förutom att det är så kallt inomhus att tårna skrottar sig och att jag sovit utan täcke i denna kyla (man hålls varmast om man ligger på mage med händerna under kudden och med 2 lager strumpor, byxor och tröjor samt ett nattlinne) känns det bra! Har avverkat första löprundan i Australien och sett roliga träd. Huset är fint och kämppisarna trevliga, även om de flesta av dem kommer att flytta ut inom de kommande dagarna och nya flyttar in.

26 timmar är lång tid att sitta på flygplan och flygplatser. Då kan det hända att man gör saker som man vanligtvis inte gör. Som t.ex. skriver dikter. Denna dikt påbörjades vid start och avslutades vid landning och beskriver Mikaelas och min flygresa till Australien.

Flyg 1: H:fors- Köpenhamn

Vi startar från ett grått Helsingfors,

lämnar vita flaggan med sitt blåa kors.

”Jarppi” har vi med på vårt plan,

och i mina sweat-pants känner jag mig som en amerikan.

Lite gråt och lite snor,

kom det förstås när vi for.

Det hör lite till,

man är väl en lipsill.

Hoppas vårt mål med detta flyg – Köpenhamn –

tar emot oss med öppen famn.

Flygplatsen i Köpenhamn

Mulet och grått,

men tack och lov inte vått.

3½ timme kvar,

tills vi mot Singapore far.

Havefrue och Legoland,

Köpenhamn ger oss blodad tand!

Flyg 2: Köpenhamn-Singapore

(vid start)

Tänk att jag inte märkte,

och telefonen inte släkte,

under första flyg-etappen,

fastän jag nog såg lappen.

Tryckte på ljudlös istället för på stäng,

(ibland är jag lite däng).

 Känner mig lite kriminell,

säg inget till Blue 1 är du snäll.

I Köpenhamn fick vi tiden att gå,

vi gjorde nämligen så:

Åt räkor med ägg,

tittade på gubbar med skägg,

ögonshoppade kläder,

och såg väskor utav läder.

Nästa flyg går till Singapore,

det är lyxigt värre för både tänder och tår,

med tandborste och stöde-socka,

de vill nog flere kunder locka.

12 timmar ska vi sitta här,

jag tror jag beställer in ett bär.

(strax före landning)

Stort flygplan och mycket mat,

sitter bara och är lat.

Många filmer och en del musik,

man känner sig kultiverad och rik.

”Denna resa gör jag aldrig mer”,

tänkte jag både en gång och fler.

Flyg 3: Singapore-Sydney

För dem är det dag men för mig är det natt,

känner mig som en natt-vaken katt.

Äter frukost klockan 4,

magen protesterar med lite syra.

Sällan har jag fått så mycket mat,

orkar inte tömma ens hälften av mitt fat.

Med ½ timme kvar till landning,

känner jag en av skräck och glädje-blandning.

Vågar jag från planet stiga av,

eller sticker jag hemåt varifrån jag mig begav?

Fast en resa till känns inte så kul,

kanske jag stannar – åtminstone till jul!

Mikaela har inte kunnat sova,

hon är trött, det kan jag lova.

Jag ger henne en spark i baken,

och hoppas hon får se på maken.

Att Australiens klara sol skall lysa,

och vi får stå en stund och bara mysa.

26 timmars resa är äntligen klart,

det är nu äventyret tar fart!

