Efter att ha tillbringat 2 dygn i den australiensiska huvudstaden vill jag delge några observationer och konklusioner.

Det är nog inte för intet som landet kallas ”Down under”. Inte nog med att det faktiskt är på andra sidan jordklotet (från Finland sett) är det en hel del andra saker som är lite ”down under” eller kanske bara lite ”vänster”.

  • de kör på vänster sida.
  • knapparna på wc:n om man vill spola med mycket eller lite vatten är omkastade. Den med lite vatten är på vänster sida och den med mycket vatten på den högra.
  • När man tänder lampan trycker man knappen neråt – inte uppåt som i Finland.
  • Det är kallt inomhus och varmt ute. När man ska ut klär får man klä av sig lite och när man ska in får man klä på sig.
  • Folk pratar med en fast man inte känner varandra.
  • Man kan småprata med t.ex. banktjänstekvinnan. (Vi pratade om skillnader mellan förskola och kindergarden i Finland och Australien. Hon var ganska van med yra och ny-komna Hillsong-studeranden som inte vet så mycket om egentligen nånting. Jag frågade om hon ville se ett papper som bekräftar min studieplats, men hon sa att hon vet att jag är ärlig, ”cause you’ve got the Hillsong-vibe around you”… Coolt!)

Idag tog några av de äldre studerandena oss till IKEA och jag köpte mig ett duntäcke. Hoppas hoppas hoppas det är varmt för nu har jag frusit tillräckligt. Går ständigt omkring med så gott som alla kläder jag har med mig eftersom jag är så frusen. Så min packning bestående av mest sommarkläder var inte helt lyckad. Huset vi bor i har nämligen ingen isolering. Ingen ventilation heller. Det lär ju bli skoj i sommarvärmen… 🙂

Annars är allt bra! 🙂

