Jag hade med mig två slags pengar till Australien: de nya plastpengarna (som man tydligen kan tvätta i tvättmaskin) och 30 år gamla papperspengar. Pappa bad mig berätta om vilka reaktioner jag får på de gamla pengarna, so here it goes…

Scenario 1: Fredag morgon kl 10, buss T70. Frida stiger in i bussen och ger en 5 dollars sedel till den ca 55-åriga chauffören.

Chauffören:

”Oh wow, I haven’t seen these for ages! Where did you get it from? It’s papermoney. But still working!”

Gammal peng

Scenario 2: Fredag eftermiddag kl 13, IKEA. Frida skall betala en chokladplatta med en likadan 5 dollars sedel till en ung asiatisk kassörska.

Kassörska: ”What is this?”

Frida: ”Old money.”

Kassörska: ”Oh sorry, I can’t accept that. (…) Let me go get someone.”

En australiensisk kassörska, ca 45 år, kommer in, ser på sedeln och säger:

”No, these are not valid anymore. Where did you get it from? I haven’t seen these since I was little. It’s made of paper.”

Jag förklarade att busschauffören tagit emot den, men kassörskan gav sig inte. Jag har fortfarande 45 gamla dollar att använda upp, så jag får väl hoppas på samma busschaufför fler gånger 🙂

Ny peng

