Jag har mött ganska många människor i mina dagar, och fler lär det bli. Det är en förmån att få följa någon på sin resa genom livet, även om det bara är för en dag. Speciellt spännande blir det när man träffar människor som lever totalt andra liv än en själv. Människor från andra kulturer, länder, bakgrunder.

Som den unga amerikanska killen, nyss fyllda 19 år, som aldrig bott hemifrån och nu studerar tillsammans med mig. Han är långt borta hemifrån och tycker det är svårt att laga mat själv. Lyckligtvis är hans rumskompis en bra kock och hjälper honom med maten. Mitt moderliga hjärta kan inte låta bli att ömma för honom, och vi ska kocka tillsammans snart.

Och den unga asiatiska flickan som inte hade en aning om att man koka ris utan riskokare. Det tog lång tid för den informationen att bearbeta sig genom hjärnbalken och plantera sig i skallen. Hon var så förvånad att hon måste ringa sin mamma, för hon trodde inte att hon heller visste det.

Eller syd-amerikanskan som jag delar rum med och som vuxit upp med hushållerskor och städerskor. Att börja kocka själv var tufft i början, men hon klarar sig fint. Trots att riset bränns vid ibland. Trots att hon diskar sina äpplen med diskmedel innan hon äter dem. Men jag måste berömma henne för att hennes sida av rummet är prydligare än min sida, trots att hon äger typ tio gånger fler saker än mig och är typ tio år yngre. Erfarenhet är tydligen inte allt 🙂

Och andra människor för vilka Hillsong College har varit en nästan omöjlig dröm i flera år. Människor som jobbat hårt under lång tid för att ha möjlighet att betala för college och uppehället. Människor som inte alltid har tillräckligt med pengar för sitt visum eller sin försäkring. Människor som ber och får, söker och finner. Människor som tror och förtröstar på Gud och lever på branten, i motsats till mig som får tro och förtrösta på Fpa. Världen är orättvis och man kan ju fundera vem av oss som har det bättre, vem som lever mer i nuet, vem som njuter mer av studierna, vem som känner sig tryggare, vem som förlitar sig med hela sitt hjärta och existens på Gud?

