Det första jag bakade i Sydney var dessa muffins. Vi som bor i huset (10 personer) försöker ha ”family time” varje söndag kväll efter att ha varit i kyrkan och dessa muffins invigde vår första family time. Receptet hittade jag på detta fina mjölpaket som jag fick av en som flyttade ut ur huset. Vilket fint paket, va? 🙂

12 st

2 cups (ca 2,5 dl) self-rising mjöl (om man använder vanligt mjöl får man försöka tillsätta passlig mängd bakpulver)

2 cups riven morot

1 cup socker

1 cup flagad mandel (jag använde krossade hasselnötter) spara 1/4 cup till dekoration

½ cup fint hackade torkade aprikoser (jag hade bara ett päron, det blev också gott)

3 stora ägg

1 tsk vanilj extract

3/4 cup vegetabilisk olja

Blanda mjöl, morot, socker, mandel och aprikos. Blanda alla våta ingredienser i en annan skål och blanda allt tillsammans. Skeda degen i muffinsformar och grädda 15-20 minuter i 180 grader. Låt svalna.

Glasyr

Blanda samman

250 g creme cheese (t.ex. Philadelphia)

25 g smör

2 tsk apelsinjuice

2/3 cup florsocker (jag halverade mängden socker)

till en slät smet. Garnera muffinsen med glasyren och dekorera med mandel och aprikos (jag dekorerade med några kinesiska godis som en f.d. house mate lämnat kvar).

