Jag är så välsignad att det nästan är lite genant. Är det möjligt att bli överöst med så här mycket gott?

Jag reste till Australien med en oro i maggropen över min ekonomi. Hur skall pengarna räcka till för både hyra och mat? Kommer jag att ha möjlighet att göra något som kostar?

Ett Bibelställe pockade envist på min uppmärksamhet och jag beslöt mig för att ta fasta på det och åka iväg ändå. Bibelstället är Matteusevangeliet 6:31-34

”Gör er därför inte bekymmer

och fråga inte: Vad ska vi äta?

eller: Vad ska vi dricka?

eller: Vad ska vi klä oss med? (…)

Er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta.

Nej, sök först Guds rike

och hans rättfärdighet,

så skall ni få allt det andra också.

Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen.”

Jag har blivit överöst med så mycket, både sedan jag kom men också redan då jag beslöt mig för att resa iväg. Något litet här, något litet där, och något stort här och där. Jag har fått pengar, en jätte-fin jacka som hållit mig varm, jag har fått åka gratis på bussen två gånger och också fått skjuts många gånger, jag har fått mat (bl.a. mjöl, socker, choklad, nötter och bönor), jag har fått en varmlufts-fläkt, en säng, skrivbord och byrå, jag har fått smycken, hudkrämer och kläder (tröjor, byxor, toppar, skor)… Jag har säkert glömt bort att nämna en hel massa saker och ändå har jag bara varit här i en månad! Här om dagen tänkte jag att jag vill känna mig fin, och två dagar senare får jag en superfin vit klänning, en svart bolero, två gråa jumprar och två par skor. Någon kanske väljer att kalla det tur, någon annan ödet. Jag väljer att kalla det Gud.

Här gläder jag mig i min fina Red Ridinghood-jacka (har fått så många komplimanger om den att det inte är klokt, Red Ridinghood var den sötaste hittills)

 

