Ok vänner. Jag vet att jag har lätt för att överdriva och jag veeet att jag kallar varendaste en maträtt för min favorit, men tro mig denna gång när jag säger att det här är receptens recept på cookies. Jag dristar mig nästan till att kalla dem the King of the King of cookies. ALLA (och det här är ingen överdrift, det är dagens sanning), jag upprepar: ALLA ÄLSKAR DESSA. Vissa är så barnsligt förtjusta i dem att de inte orkar vänta på gräddningstiden utan slevar i sig degen som den är. Andra äter kexen varma med glass. Jag lovar dig att om du bjuder på dessa kex, fortfarande varma, med ett glas mjölk (eller hur du och dina gäster helst äter dem) så kommer du att ha vänner för livet. Dina gäster kommer att känna sig som om de satt i mormors/farmors kök och allt var frid och att det inte existerar problem som ett kex inte kan lösa. Som att komma hem och vara trygg, den känslan gav kexen mig. Och om du fortfarande tror att jag överdriver, kan jag meddela att de de senaste två veckorna har bakats -inte bara en, inte bara två – utan hela sex gånger i vårt hem. Och de försvinner som smör i solen. Mina house mates sa: Japp Frida, du lär nog bli gift med dessa kex.

Så, till receptet!

Blanda i en skål:

2½ cup mjöl (1 cup är ca 2,5 dl)

1 tsk salt

1 tsk bakpulver

1 cup havregryn

en påse Chocolate chips (min påse var 350 g)

I en annan skål blandas:

3/4 cup socker

3/4 cup farinsocker (inget mes, sockret ska vara pressat)

1 cup rumsvarmt smör

1 tsk vanilj extract

2 ägg

Blanda ihop bägge smetarna och klicka ut på plåt. In i 160 C ugn ca 8 minuter eller tills de är gyllenbruna. Avnjutes varma.

