När man bor i ett främmande land hör det till att dela med sig av maträtter hemifrån. Jag älskar att få bjuda och att bli bjuden på nya saker. Nu inföll ju min födelsedag sådär lämpligen den 14 augusti och då ville jag hemskt gärna bjuda på något finskt. Tack vare Sissel hade jag en påse Turkisk peppar med mig i resväskan när jag kom, och vad är väl godare än en hederlig kladdkaka (Fazers recept, naturligtvis) med krossad turkpeppar? Inte mycket, slår jag fast. Och mina gäster också!

Receptet på kladdkakan kommer här:

200 g mörk choklad

1 tsk bakpulver

4 ägg

2 dl socker

2,5 dl vetemjöl

200 g smör

1 påse (150 g) Turkisk peppar

Gör så här

Värm ugnen till 200 C. Hacka Turkisk peppar. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Smält chokladen och smöret i en kastrull och häll över i äggblandningen. Tillsätt mjöl och bakpulver. Rör ihop. Smöra och bröa en rund bakform ca 25 cm. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 min.

Mina kladdkakor dekorerades med grädde och salta jordnötter / torkad banan.

Jag behöver knappast kommentera hur gott det var…

