Etiketter

Frittata är perfekt lunchmat! Tidigare har jag gjort frittata i stekpanna utan ugn, men denna gång blev det en frittata (utan stekpanna) i en ugnsform med alldeles perfekt passform. Eftersom jag tar med mig mat till skolan är det praktiskt att göra en stor sats av något som räcker en längre tid. Av denna sats fick jag 8 måltider (som jag utökade med sallad och en bit ost). Går att äta varm (trevligast) och kall (mest praktisk när kön till mikron är 25 minuter lång).

Ingredienser:

8 ägg

2 dl riven ost

2 dl mjölk / grädde

salt och peppar enligt tycke och smak

samt valfria grönsaker i valfri mängd. I min frittata fanns 1 broccolistånd, 1 stor gul lök, 2 vitlöksklyftor och ca 400 g vitkål i bitar. Jag kryddade med salt, svartpeppar och massor av oregano.

Gör så:

Stek grönsakerna lätt i smör eller olja i en stor stekpanna. Krydda. Bred ut i en ugnsform. Blanda ihop äggen, nästan all ost, mjölken, salt och peppar och häll ut över grönsakerna. Strö lite riven ost över. Grädda ca 25-30 minuter i 200 C.

