Etiketter

,

Jag ÄLSKAR halloumi-ost, speciellt stekt. Det passar med allt, till varje tillfälle. Till och med min housemate som hatar all vit mat (dvs. johgurt, mjölk, ost etc.) tyckte det var gott! Döm om min lycka när Jamie Oliver i min nya kokbok lyfte upp stekt  halloumi-ost till en helt ny nivå…

I LOVE halloume cheese, especially fried. You can eat it anytime with anything. Even my housemate who hates white food (i.e. yoghurt, milk, cheese and so on) liked this. Jamie Oliver had the good taste to put this in my new cookbook…

Dela osten i lagom stora bitar. Strö över sesamfrön och pressa in dem i osten. Häll en slurk olivolja i en stekpanna och stek halloumi-osten ca 2 minuter på medelvärme innan du vänder på den och steker den gyllenbrun. Om du gillar vitlök kan du steka den först och sedan tillsätta osten. Jag hade ingen vitlök denna dag, vilket bilden visar.

Cut the halloumi into chunks. Scatter over the sesame seeds and press them into the halloumi. Put a lug of olive oil into a hot frying pan. If you like garlic, squash a few cloves and add them to the oil. Add the halloumi to the pan and leave to cook for 2 minutes until golden. Flip over and turn heat down.

(Den lilla ursöta stekpannan är en present från en housemate. Den är pytteliten och perfekt för att steka små tjocka plättar i.)

