Rättika är en rolig rotsak. Inte nog med att den är lika lång som min arm (åtminstone här i Australien, har aldrig stiftat närmare bekantskap med dem i Finland), den ser ut som en rolig kroppsdel också. Jag nämner inte vilken och jag visar inte bilden pga mina underåriga läsare (haha). Det får bli en liten utmaning till dig: gå till butiken och kolla in den om du vill veta vad jag menar 🙂

Hur som haver. Detta recept hittade jag här och det här mina vänner är riktigt riktigt gott. Speciellt dagen efter när alla smakerna har satt sig. Så, luta dig tillbaka och låt smaklökarna och ögonen frestas.

Ingredienser: 

1 stor rättika

1 stor gul lök

1-2 pkt bacon

2 tomater

20 skivor ost

2 stora eller 3 små ägg

1/2 dl vatten (knappt)

smör

malen vitpeppar

salt

grovmalen svartpeppar

Tag det finaste exemplar av rättika du kan hitta.

Skala den…

…och riv den tillsammans med fröken…

…lök!

Lägg rivet i en handduk och pressa ut allt överflödigt vatten.

Du kommer att bli förvånad över mängden du får pressa!

Stek rivet i smör i en stekpanna tills det blir gyllengult och mjukt. Salta och peppra. Klipp bacon:en i små bitar och stek. Blanda samman rättika och bacon. Vispa med en gaffel ägg och vatten samt vitpeppar och häll över. Låt stelna till lite på svag värme. Skeda ut allt till en rektangulär ”kaka” på en bakplåtspapper / aluminiumfolie-klädd plåt. Skiva tomaterna och täck kakan. Skiva osten ovanpå och gratinera i 200 C varm ugn tills osten fått en fin färg. Ta ut och vik ihop kakan med ostsidorna mot varandra.

Jag lovar dig att du kommer att älska denna gratäng / rösti. Lycka till!

