Rödbetor är roliga. Inte nog med att de helst skall ätas tillsammans med mjölkprodukter (fråga vilken husmor som helst ur den äldre generationen, de vet), de ger även ”förbättrad löpprestation”, vilket du kan läsa mer om här.

Gröna skafferiet efterlyser under oktober månad recept med rödbetor i sin serie ”Säsongens bästa” och detta är mitt bidrag.

Jag gillar rödbetor. Jag älskar fikon. Och jag tycker rabarber är spännande. Idén med att blanda dessa till en chutney med smak av ingefära och kanel (samt svartpeppar) var ett klart riskabelt projekt som antingen kunde lyckas eller bli ett fiasko. Frågar man mig är det en underbar kombination som förgyller vilken måltid som helst, men å andra sidan är jag inte särskilt opartisk i frågan. Ät den gärna med en kryddig korv eller malet kött. Eller varför inte som här – med joghurt.

Ingredienser (ger ca ½ liter färdig chutney)

  • 2 rödbetor – skalas och hackas (vill du förkorta koktiden kan du grovriva den. Om 2 timmars koktid känns ok (som för mig) kör du med att hacka rödbetan i ca 1 x 1 cm stora bitar.)
  • 1 stor gul lök – skalas och hackas i lika stora bitar.
  • ca 5 smala stjälkar rabarber – hackas i 1-2 cm stora bitar
  • ca 5 cm färsk ingefära – skalas och hackas i 1 x 1 cm stora bitar
  • 5 torkade fikon (eller enligt smak)
  • salt, svartpeppar och kanel
  • 2 dl vitvinsvinäger / 2 dl vatten + balsam vinäger + 1 pressad citron (du kanske behöver anpassa mängden vätska enligt din kastrull och ingredienser)

Gör så:

  1. Sätt rödbetor, lök och ingefära i en kastrull.
  2. Häll över vätska. I en ”riktig” chutney skall det vara vitvinsvinäger. Nu råkade det sig så att jag inte hade någon vinäger och då gör man som Cajsa Wargh och tager vad man haver. Huvudsaken är att ingredienserna kokar i något surt och sött.  Jag tillsatte 1,5 dl vatten, 2 rejäla klunkar balsam vinäger och en pressad citron. Eftersom jag inte tycker om söta saker skippar jag sockret som vanligtvis finns i chutney och ersätter det med torkade fikon. Fungerar bra, tycker jag.
  3. Koka, koka och koka på lagom svag värme.
  4. Efter ca 1 timme tillsätts resten av ingredienserna: rabarber, fikon och kryddor. Koka tills vätskan kokat in, alla grönsaker är mjuka och chutneyn liknar en röd gröt med stora klimpar.
  5. Nu gäller det att få till den perfekta smaken. Chutneyns rätta smak kommer fram när den svalnat, så var försiktig så du inte överkryddar. Jag tillsatte lite malen ingefära för att få till den rätta smaken. När du är nöjd med smaken och konsistensen hälls den upp i rena glasburkar för att svalna. Förvara kallt. Den borde hålla sig bra i kylskåp i ca 1-2 veckor.

