Äntligen har jag lärt mig skapa ett fotocollage! Hurra, det får firas med ett recept på en god Pumpadipp. Sedan jag kom till Australien har jag upptäckt denna underbara grönsak (som hör till familjen Gurkväxter) med dess lite söta smak som piffar upp såväl söta som salta rätter. Servera pumpadippen med exempelvis fröknäcke (som här) eller som tillbehör till grillat och en god sallad.

För att vara riktigt ärlig får jag erkänna att jag höftade till min dipp utan något egentligt recept. Så detta är enbart mina måttangivelser. Genom att googla ”pumpadipp” får man inspiration från många olika varianter.

Min dipp innehåller det här:

1/3 bit av en pumpa (glöm inte att ta tillvara fröna!)

2 msk joghurt / creme fraiché

2 msk citronsaft

salt och peppar

1 tsk var av malen kanel, malen ingefära och malen muskot

lite riven ost

Gör så:

Skala pumpan och skär den i ca 2 X 2 cm stora bitar bitar. Koka bitarna mjuka i vatten. Häll bort vattnet och mosa pumpan. Tillsätt citronsaften, kryddorna och joghurten. Blanda om och smaka av.

I detta skede kan du använda dippen om du vill. Jag gratinerade min dipp i ugnen med lite riven ost ovanpå ca 10 minuter i 200 C eller tills osten smält och fått färg.

Pumpafröna – pepitas – kan ”rensas” från fruktköttet och stekas ca 5 minuter i en torr stekpanna tillsammans med salt och kanel. Det blir vackert som dekoration och smakar gott.

