Coles och Woolworths (i folkmun: Wollies) är som Prisma och Citymarket hemma i Finland. Ger Woolworths med Cadbury (läs: som Fazer eller Marabou) ut en kokbok skall naturligtvis Coles (i sammarbete med Krafts Philadelphiaost) göra likadant. Naturligtvis är detta ett försäljningstrick (Coles: köp 3 Philadelphia-produkter och få en bok gratis! och Woolworths: köp 3 Cadbury-produkter och få en bok på köpet!) och naturligtvis naturligtvis naturligtvis går jag med glädje på dessa försäljningstrick. Vad vore livet utan kokböcker?! Jag bara frågar och nämner ödmjukt som en liten parentes att jag under de gångna 6 månaderna samlat på mig 4 kokböcker och 4 matmagasin. Tur att jag har 6 månader kvar här i landet så jag hinner samla på mig några till…

Här är Coles kokbok med massor av smarriga recept. Alla med Philadephiaost intryckt på ett eller annat sätt.

december-januari 086

Eftersom jag hade några överblivna äggulor i kylskåpet satte jag mig ned och bläddrade i denna fina bok och hittade till sist receptet som innehöll ingredienser som jag hade hemma. Naturligtvis skulle jag göra en Sticky Date Pudding (enkelt översatt: kladdig dadel efterrätt), som ju är en av australiensarnas favoriter. Eftersom jag var för lat för att gå till butiken fick dadlarna se sig utbytta mot russin och macadamia nötterna (också en australiensisk stolthet) blev besegrade av gamla hederliga salta jordnötter.

december-januari 085

Australiensiska recept följer australiensiska måttenheter, vilket ibland kan ställa till med diverse huvudvärker orsakade av överhettad matematikhjärna. Man kan ta en konverterare eller en omvandlingstabell till hjälp eller så kan man också be Frida översätta receptet. Och det gör hon ju så gärna 🙂

Sticky Date Pudding

  • 3,5 dl urkärnade och hackade dadlar (eller som i min kaka, hela russin)
  • 3 dl vatten
  • 1 tsk matsoda
  • 60 g mjukt smör
  • 1 3/4 dl socker
  • 1 tsk vanilj
  • 2 ägg, lätt vispade
  • 3 dl self-rising mjöl (jag hade vanligt mjöl, men tillsatte 2 tsk bakpulver)
  • 125 g mörk choklad
  • 0,6 dl rostade macadamia nötter, grovt hackade

Butterscotch-sås

  • 2,5 dl farinsocker (jag använde ca ½ dl… den blev god ändå och inte så sliskigt söt)
  • 250 g Philadelphia ost
  • 100 smör
  • ½ tsk vanilj

Gör så

  1. Lägg dadlar och vatten i en kastrull. Låt koka upp och ta bort kastrullen från plattan. Blanda i matsodan och rör om. Låt svalna.
  2. Vispa samman smör, socker och vanilj med en elektrisk visp tills det är lätt och fluffigt. Tillsätt äggen lite i sänder och vispa väl emellan. Blanda i dadlarna och vattnet samt mjöl, choklad och nötter. Häll blandningen i en smord rund eller fyrkantig form, ca 20 X 20 cm.
  3. Grädda i 160 grader ca 40-45 minuter eller tills den är jämt brun och färdig i mitten (jag hade min inne nästan en timme). Låt svalna och stjälp ur formen.
  4. Sås: Rör samman farinsockret, smöret och osten samt vaniljen i en kastrull. Låt småkoka under ständig omrörning ca 5 minuter eller tills den är jämn och har tjocknat.
  5. Servera kakan med butterscotch sås och vaniljglass.

Kakan togs senare med till en spelkväll (där den fick emotta många förtjusta utrop över hur god den är). Dessvärre hann jag inte ta nån bild – SÅ god var den! Ni får nöja er med bilden från boken.

december-januari 084

coles

Måste bara uttrycka hur tröttsam jag tycker Coles radiojingle är. Den är liksom lite för glättig, lite för optimistisk, lite för hurtig. Tur för dem att deras tyska Pumpernickelbröd är billigt.

wollies

