Jag åkte till NZ med siktet inställt på en road trip längs the Southern Scenic Route längs kusten på den södra ön.

nz 079

Och det gick så överraskande bra. De senaste åren har det varit svårt för mig att åka bil, tåg, flyg, cykel… you name it. Panikångesten har alltid tagit över och sagt till mig att jag inte kan.

nz 462

I snigelfart har rädslan för att åka tåg, buss, cykel och flyg mattats av, men rädslan för bilåkning har hållit i sig. Det var inte alldeles enkelt att beställa flygbiljetten till NZ. Men jag kände Gud pusha på mig, uppmuntra mig, få mig tro att jag kunde klara av det. Så jag gjorde det. Jag tog mina väskor och underbara Johanna vid handen och åkte iväg, osäker på hur det skulle bli.

nz 424

Vilken lycka det är att i efterhand se tillbaka och konstatera att jag har ett 1500 km långt bevis på att jag kan åka bil!

nz 554

När panikångesten har varit som värst har mina största problem i livet varit att andas, skratta och våga finnas till. Jag kände mig fängslad. Fråntagen min frihet. Jag ville ju bara vara ung, fri och bekymmerslös. Eller åtminstone önskade jag mig mindre seriösa bekymmer. Som vad jag skulle koka till middag eller om jag skulle hinna till bussen.

nz 488

Alla har vår väg att vandra och den här råkar vara min. Jag är inte framme än och är helt och fullt viss om att Gud kommer att använda all smärta till något gott.

nz 493Då blir det nästan värt det, trots allt.

nz 444

