Det är länge sedan jag uppdaterat bloggen nu. Dels för att skolan börjat igen och det är svårt att hitta tid över till något annat än skola, motion, att sova och laga mat. Och så har jag den stora äran att ha min fina vän Johanna hos mig. Det är ett sant privilegium! 🙂

Jag har funderat lite…

Att nämna namnet Gud eller Jesus på en fest eller annan social tillställning är ett säkert kort för att väcka känslor. Ofta obekväma känslor och tankar som ”vi kanske byta samtalsämne innan vi trampar någon på tårna” eller ”Gud hör hemma i kyrkan”. I samma andetag hävdar vi att Gud är tråkig. Han är till för tanter som stickar sockor och sjunger Blott en dag utantill. Som jag, till exempel 😉

Det är intressant att en så tråkig person som Jesus kan skapa så många olika reaktioner hos människor (ilska, glädje, kärlek, hat). För tråkiga personer gör sällan det. Väcker känslor, alltså. Tråkiga personer är ofta ganska harmlösa. I samtal med andra säger vi att ”han / hon är så snäll och trevlig”, ler och nickar några gånger, harklar oss och går över till nästa samtalsämne medan vi glömmer att vi överhuvudtaget nämnt personen i fråga.

Tråkiga människor ger vare sig intryck eller avtryck under sitt liv. Ändå möter vi i Jesus en person som folk flockades kring. De ville höra honom tala, se honom hela och ta del av denna ovanliga man. Även andra samtida författare nämner Jesus i sina texter. Med tanke på mordkonspirationerna som väcktes mot honom redan i början av sin treåriga tjänst kan vi anta att han var allt annat än en tråkig man ”som är så snäll och trevlig…”. Mordet genomfördes och detta var bara början på den förföljelse som skulle komma. Den som höll sig till tron på en uppstånden Jesus kunde räkna med att bli lejonmat eller mänsklig fackla, något som ex. den romerska kejsaren Nero använde för att lysa upp sina trädgårdsfester med. Nero hatade kristna mer än någon annan kejsare, även om han var långt ifrån den ende. Varför hata en grupp människor som tror på en harmlös fantasiperson som dessutom tråkar ut oss? I historien som följer ser vi att kristendomen varit allt annat än tråkig. Tempelriddare har gett sig av till Jerusalem, Martin Luther har spikat upp sina teser, missionärer som David Livingstone har rest till Afrika med sin dödskista som resväska, Moder Teresa har älskat oälskade människor i Indien. Detta är exempel på människor som har gett sig ut på okända vatten, levt och dött för det de tror på. De har gett sina liv. För vem? En tråkig person som i en stund nämns och i nästa är bortglömd? Knappast.

Om du fortfarande tror Gud är tråkig, öppna bara Bibelns sista bok. Du får action som på bästa sändningstid. Jesus, som redan kommit en gång till jorden, hävdar att han är på väg en gång till, snart. Vi läser om änglar som strider mot vilddjur, om Antikrist och världens slut. Och vi läser om en ny himmel och en ny jord där ingen död, sorg, gråt eller plåga finns.

Jag hävdar att Gud är festernas Gud. När Jesus pratar om himlen pratar han ofta om det i fest-termer. Många liknelser han använder handlar om fester. Och det allra första undret han gjorde var att förvandla vatten till vin på en bröllopsfest!

Om du fortfarande tvivlar på att Gud kan vara rolig och humoristisk, så utmanar jag dig att ta reda på. Glöm gamla fördomar och be honom visa dig hur han egentligen är. Jag LOVAR dig att du kommer bli förvånad. Annars får du pengarna tillbaks 😉

images (1)

gud

 

4016514634_cc973cb1ce

Annonser