Det här, mina vänner, är ett recept med samma status som att ha en egen surdeg i skåpet. Det verkar alltid imponerar på folk att säga att man gör sin egen joghurt. Så om du behöver imponera på nån – gör joghurt. Är du desperat – gör både surdeg och joghurt!

Orsakerna till att jag gör mig ”besväret” att göra egen joghurt är följande:

  1. Den australiensiska joghurten är ganska dyr. Speciellt om man vill ha en av bra kvalitet.
  2. De flesta joghurtar innehåller märkliga saker. Gelatin, förtjockningsmedel, en massa socker (även ”naturell” joghurt) och andra saker jag inte gillar.
  3. Det blir BILLIGT!!! Jag gör 3 liter egen joghurt för $4, vilket ger mig 1 liter i butiken. Som student gäller det att räkna slantarna.
  4. Jag är K-R-Ä-S-E-N. Detta medger jag utan att skämmas.
  5. Joghurt är typ byggstenen i mitt liv. Eller åtminstone i min diet.

DSC_0097 (2)

Så hur gör man då egen joghurt? Lätt som en plätt!

Koka upp valfri mängd mjölk (exempelvis lika mycket som ryms i din rendiskade glasburk) i kastrull tills du ser första bubblan. Ta bort från plattan och låt svalna till lite varmare än fingervarmt (ca 40 grader). Du kan använda termometer om du vill. Under tiden kan du sterilisera tidigare nämnda glasburk genom att diska den och ställa den in i ugnen. Sätt ugnen på 100 C och när lampan slocknar (temperaturen har nått 100 C) stänger du ugnen, tar ut glasburken och låter den svalna. Nu är den ren! När mjölken har svalnat klickar du ner 1 msk färdig (naturell) joghurt per liter mjölk i kastrullen och häller upp i glasburk(ar). Nu kan du fortsätta på två sätt:

DSC_0594

  1. lägg in glasburken i den ännu lite varma ugnen och låt stå i 8 timmar (exempelvis över natten). Detta har ännu aldrig misslyckats för mig. Eller:
  2. ställa glasburken på ett varmt ställe (ex. ovanför kylskåpet) i 8 timmar. Detta lyckas ibland, ibland inte, så jag rekommenderar ugnen!

Ställ burken in i kylskåpet några timmar och tadaa – du är officiellt den coolaste husmorsan ever!

DSC_0094 (2)Ps. Du kan göra ny joghurt om och om igen. Kom bara ihåg att spara 1 msk av den joghurten att sätta i den nya satsen. Efter en tid kan joghurten bli lite ”livlös” och då kan man köpa lite färdig joghurten och starta en ny sats.

