Etiketter

,

DSC_0174 (2)

Ni vet hur det är. Ibland får man idé som verkar bra och så prövar man den och så visar den sig vara jätte-bra. Då blir man glad! Så var det med detta recept. Här har jag gjort pizza med aubergine (äggplanta) som botten. Jag måste säga att jag älskar allt med dessa godingar. De innehåller alla de smaker jag gillar bäst. Om det ännu fanns lite maletkött, joghurt och mörk choklad skulle allt jag älskar finnas på samma tallrik och min lycka skulle vara komplett. Men det är riktigt bra så här också 🙂 Så om du nån gång undrar hurudan mat jag gillar – här är svaret. Här följer receptet på två olika pizzor, men det går naturligtvis att toppa dem med precis vad som helst.

Gör så (2 portioner)

Ta en stor aubergine och skär den i ca 1,5 – 2 cm tjocka skivor (typ 4 skivor). Salta båda sidorna och låt vattnet dras ur skivorna ca 15-30 minuter medan du förbereder toppingarna. Torka bort överflödigt vatten med ett hushållspapper. För en lite kortare gräddningstid kan du i detta skede förgrädda auberginen i 200 C ca 5 minuter.

Pizza med pesto och kyckling

Bred ett tunt lager senap på 2 aubergine skivor. Fyll på med

  • skivade och separerade lökringar från 1/4 lök
  • 1 – 2 klyftor krossad vitlök
  • 1 skivad tomat
  • 70 g tillagad kyckling (strimlor, bitar, färs… whatever)
  • 4 msk tomatkross
  • 2 msk pesto
  • en liten näve riven ost
  • kryddor enligt smak

DSC_0172

DSC_0170

Pizza med lök och soltorkad tomat

(eller Onion Overload som min housemate döpte den till…)

Bred ett tunt lager senap på 2 skivor aubergine samt ett tjockt lager (ca 6 msk) med krossade tomater. Fyll på med

  • skivade och separerade lökringar från 1 / 2 lök
  • 2 krossade vitlöksklyftor
  • 8 strimlor soltorkade tomater
  • en liten näve riven ost
  • kryddor enligt smak
  • (nu i efterhand tänker jag att svamp eller oliver skulle vara gott till)

DSC_0167 (2) DSC_0166 (2)

Placera pizzorna på en pappersklädd plåt och grädda i 200 C i ca 20 minuter eller tills osten smält (och innan de soltorkade tomaterna bränts vid, som på bilden…)

Parentes. I egenskap av kock har jag ett visst ansvar för mina receptläsare, och på grund av detta ansvar skall jag utfärda en liten varning för att ovanstående recept kan orsaka roliga prupp-effekter hos känsliga personer. Parentesen slut.

