Jag har ett dilemma, nämligen namnet på dessa scones. Pumpa-scones låter inte riktigt vettigt. Pumpking scones heter de på engelska, och det låter liksom mera rätt. Orden passar så bra tillsammans och liksom dansar ut ur min mun. När jag försöker säga ”pumpa-scones” åker min röst berg-och-dalbana och det hela känns liksom lite otymligt. Som om orden tar krokben för varandra och får hela meningen att trilla på rumpan. Hur som haver. Pumpkin-scones är, rätta mig om jag har fel, något av en australiensisk kulinaritet (fint ord, va?) och det med rätta. Scones passar för varje tillfälle, vardag som helg, och pumpan gör dem lite gulare, lite saftigare och därmed lite godare. För den som tror att jag härmed bryter mitt sockerförbud och sätter teét i vrångstrupen säger jag lugn, bara lugn. Sockerstrejken är intakt, det är bara jag som är sen med att posta mina recept. (Och det där med att sockerstrejken är intakt är en sanning med modifikation, men det pratar vi om en annan gång…)

DSC_0996 DSC_0998För ca 12 scones behövs:

60 g smör

55 g socker

1 äggula

2,5 dl pumpapuré (kokt och mosad)

440 g mjöl

5 tsk bakpulver

en nypa salt

en nypa matsoda

mjölk till pensling

Vispa samman smör, socker och ägg med en elvisp. Rör ner pumpapurén. Tillsätt mjöl, salt och matsoda. Knåda lätt och forma bollar. Placera ut dem på bakplåtsklädd plåt och pensla dem med mjölk.

Grädda 12-15 minuter i 220 C varm ugn.

Serveras med smör och marmelad eller med ost och skinka. I kampen salt vs sött vinner salt enligt mig. Men så är jag en sucker för ost och skinka också.

