Ok, här kommer dagens bekännelse: jag tycker inte om att flyga. Punkt. (Och ändå sitter jag här i Sydney nu… Men i ärlighetens namn var jag lite nervös de tre första månaderna jag var här, för jag visste inte hur jag någonsin skulle kunna åka hem igen. Flyga ville jag inte och simma var inte ett alternativ)

Så, för att hålla förståndet intakt (och för att se lite av bushen) bestämde jag mig för att åka tåg till Sydney från Melbourne, som familjen och jag besökte tillsammans (och flög till, vilket var en ganska skakig historia). Tågresan tar strax över 11 timmar och kostar ungefär lika mycket som en bra deals enkel flygbiljett (eller tur-retur om dealen är riktigt bra). Intressant är att flyget tar ca 10 timmar kortare tid… Några dagar innan jag åkte stod det i tidningen att de planerar ha snabbare tåg samt lite tunnlar och då kunde resan ta ca 3 timmar. De måtte ha väldans långsamma tåg just nu.

Hur som helst, jag älskar att åka tåg och 11 timmar blev inte långtråkiga någonstans. Jag kunde ha suttit hur länge som helst. Man ser så mycket av landskapet, hinner läsa ifred, lösa korsord… Egentligen kan du bara sitta utan att göra något och det är väl det jag gillar. Och har man har tur som jag hamnar man bredvid en rolig tant som bjuder en på scones (fast de rackarna alltid ger mig ont i magen. Sconsen alltså, inte tanter. Jag kände att en förklaring var på sin plats!) Och matsäcken… Jag planerade min matsäck flera dagar på förhand! Stackars Johanna fick höra om den länge innan resan blev av. Med mig hade jag en grynost och äppel till frukost, en scones av grannen tanten, pumpa- och fetapaj till lunch, äppel till mellis (jag hade väldans många äppel över när jag for) och en sallad till middag.

Australiensarna gör ju saker på ett lite annat sätt än vi gör hemma, det tycker jag mig ha märkt vid det här laget. Här kommer några exempel:

  • i tåget kruxas du av – för hand – på ett vanligt A4-ans papper när du visar din biljett. I Finland är det bara elektroniska apparater som gäller.
  • till förmiddagskaffe, lunch och middag kommer en konduktör gående genom vagnarna och tar upp beställningar till mat, som du sedan får hämta själv. Kycklingschnizel samt canneloni med spenat och ricotta var några av de rätter som man fick köpa på mitt tåg.
  • personalen från restaurangvagnen meddelade i högtalarna att de har dåligt med växelpengar, och att man gärna får hjälpa till om man råkar ha slantar på sig 🙂 

Att fotografera i tåg blir aldrig bra, men här är några bilder i alla fall.

DSC_0556

Solnedgång över kor.DSC_0551

En maaaassa fåglar.

DSC_0552

Alldeles innan det blev mörkt.

DSC_0546

Jag skulle fota de snygga bergen, men fick i alla fall med en snygg bil 🙂
DSC_0548

En stor brand på en äng. DSC_0542Min medhavda pumpa- och fetapaj som jag önskade hade haft lite mera smak.

