Jag kommer fortfarande ihåg när jag var kanske 10 år och mina föräldrar hade kokat en soppa – jag minns inte om det var en korv- eller köttsoppa. Hur som helst hade de slängt med några gamla korngryn de hittat i skåpet. Jag älskar soppor men just den soppan med de grynen var något i hästväg. Jag tyckte de ovala grynen med sin skåra var så fina. Ända sedan det har jag haft en liten svaghet för just korngryn. De är goda i bröd, som gröt eller istället för t.ex. ris. Här kommer de spatserande i en risotto-liknande skapelse med mycket smak. Den passar bra tillsammans med kött eller alldeles allena som en matig sallad med några ostskivor till.

DSC_0128 (2)

För 4 stora portioner behövs:

750 g aubergine, skuren i kuber

350 g zucchini, skuren i bitar

2 hachade lökar

3 dl korngryn

3 dl buljong

1,5 dl vatten

2 msk citron saft

1 vitlöksklyfta, krossad

( 1/4 tsk socker eller honung )

1 ½ tsk malen kummin

½ tsk malen koriander

1/4 tsk cayenne peppar

10 msk olivolja

svart peppar

salt

250 g körsbärstomater, halverade

3/4 dl kalamata oliver, halverade

0,5-1 röd lök, tunt skivad

2 dl persilja

1 dl mynta

Gör så:

  1. Blanda 5 msk olivolja, salt och peppar i en skål och häll i auberginen och zucchinin. Blanda om och häll ut på en plåt. Rosta grönsakerna i en 200 C varm ugn i ca 20-25 minuter.
  2. Blanda 2 msk olivolja tillsammans med kummin, koriander, cayenne och lök i en kastrull och rör om i några minuter tills löken blir glansig. Tillsätt korngrynen och låt dem steka med i två minuter till. Tillsätt vatten och buljong och låt koka ca 35 minuter. Låt svalna ca 20 minuter.
  3. Gör dressingen genom att blanda samman citronsaften, vitlöken, (sockret), salt, peppar och 3 msk olja i en skål. Tillsätt korngrynen och grönsakerna tillsammans med tomaterna, oliverna, rödlöken och örterna.

DSC_0129 (2)

Här äts salladen tillsammans med Kanga Bangas, dvs. känguru-knackkorvar, och min älskade Dijon-senap med hela korn som jag fått upp ögonen (eller snarare munnen) för.

 

