Etiketter

Jag älskar att surfa runt och läsa olika matbloggar. Genom sidan matbloggar hittade jag bloggen Deffmat (där alla recept innehåller mindre än 400 kcal). Nedanstående citat är från samma blogg, och jag kan inte låta bli att citera, med tanke på att keso (grynost i Finland) , yoghurt och ägg hör till det jag äter dagligen 🙂

Keso

Keso ger bra protein till hyfsat antal kalorier. Studier har visat att protein kan öka mättnadskänslan, vilket underlättar viktminskningen. Enligt en studie från Purdue University i Indiana, fann man att kvinnor som åt 30 procent protein av de dagliga kalorierna behöll mer muskelmassa och kände sig nöjdare på mindre kalorier än kvinnor som åt protein motsvarande 18 procent av kalorierna.

Ägg

En studie från Louisiana State University visar att kvinnor på diet som åt ett ägg med rostat bröd och marmelad varje morgon gick ner dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som åt bagel utan ägg till frukost. Trots att antalet kalorier var desamma. Äggprotein ger bra mättnad, vilket leder till mindre matintag senare under dagen.

Yoghurt

Naturell yoghurt innehåller en bra fördelning av kolhydrater, protein och fett och ger bra mättnad samt stabilt blodsocker. En studie från University of Tennessee visade att om en kalorifattig diet innehöll yoghurt så förlorade deltagarna 61 procent mer fett totalt och 81 procent mer fett från magen än de som höll sig till en liknande diet men utan yoghurt.

Annonser