Att rosta blomkålen i ugn ger den en alldeles speciell smak. Den smakar liksom lite mera… rustikt (jag är inte 100 % säker på att man kan säga att mat smakar rustikt, men den här blomkålen gör det). Jag tycker väldigt mycket om blomkål (inte min pappa, han tycker det ser ut som fårhjärna. Bon apetit, för den som just förlorade aptiten) och trodde jag hade provat det mesta i blomkålsväg. Tills jag snubblade över detta recept…

För 4 små eller 2 stora portioner behövs:

0,75 kg blomkål (”rensad” ca 410 g)

1,5 msk olivolja

1 tsk kardemumma

1 tsk koriander

25 g rostade pinjenötter (i ugn eller stekpanna ca 10 minuter)

Gör så:

  1. Blanda alla ingredienser i en skål och rör om. Salta och peppra enligt smak. Bred ut på en plåt täckt med bakplåtspapper och rosta i ugn i 200 C ca 35 minuter. 
  2. (Släng in pinjenötterna efter 20 minuter eller rosta dem var för sig. Eller ät dem som de är.)
  3. Blanda under tiden till en vinägrett

Vitvins-vinägrett:

1,5 msk olivolja

½ lök

0,5-1 msk vitvinsvinäger

1 msk rivet citronskal

30 g smör

½ dl russin eller sultanrussin

1 msk salvia eller annan ört / krydda

1 msk citronjuice

Gör så:

  1. Blanda samman oljan, löken, vinägern och citronskalen. Låt stå.
  2. Bryn smöret i en stekpanna tills det är gyllenbrunt. Tillsätt russinen och salvian och låt koka 1 minut tills salvian är krispig. Ta stekpannan bort från värmen, tillsätt citronsaften och smaksätt med salt. Rör ner i vinägretten.
  3. Blanda samman blomkålen med vinägretten och de rostade pinjenötterna.
  4. Servera genast som ett tillbehör till t.ex. en sallad eller grillat. Är också god  kall 🙂

DSC_0565 DSC_0560

