För 5 år sedan började något som höll i sig under ca 2 år. Jag åt denna frukost varendaste eviga morgon (förutom nångång emellanåt när jag trodde att jag måste äta havregrynsgröt fastän jag inte ville ha. Det är slut med det nu :)). Och så en dag tog det bara slut och jag tyckte inte längre om banan. Blotta tanken på banan fick mig att gå bakom en buske och göra grimaser. Typ. Och sedan dess har jag ätit 5 bananer. Sammanlagt. På 3 år! Och alltid med en liten rysning.

Så döm om min förvåning när jag plötsligt en dag fick en svag längtan efter banan! Eftersom det höll i sig några dagar gick jag till butiken och köpte tre bananer, säker på att jag skulle slänga åtminstone en av dem. Och så tog jag en liter tur ner längs memory lane och gjorde mitt feel-good morgonmål som är som bomull i magen.

1 mosad banan

1 dl yoghurt

0,5-1 dl havregryn eller mysli

pinjenötter att strö på

Blanda samman till en enda röra och ät.

DSC_0588 DSC_0589Det var gott, det kändes som balsam för själen, och senare samma förmiddag åt jag en till banan! Så det kan gå.

Alla tre bananer blev uppätna och nu har jag köpt två till. Så jag tror att bananen definitivt har kommit tillbaks till mitt liv!

PS. Äras den som äras bör… Om inte Johanna hade lämnat kvar en påse pinjenötter hade nog detta aldrig hänt. För den här frukosten är liksom inte komplett utan pinjenötter och som studerande tillåter jag mig inte riktigt att betala $ 79,90 / kg för dem. Så tack Johanna! 🙂

