Etiketter

Det här receptet hittade jag på bloggen Smaljeansen och ville genast pröva. Min asiatiska house-mate rynkade lite på näsan åt att äta tofu rå, utan att tillaga den först. Den här puddingen har en klart speciell smak, och om man inte gillar bananer eller jordnötssmör skall man nog kanske hålla sig bort från den 🙂

Hur som helst passar det bra som mellanmål (eller varför inte en lite annorlunda frukost eller lunch?) Jag hade med den till skolan en dag i en glasburk, och njöt så av att få ha en fin lunch 🙂 Jag lade en näve frysta bär på toppen innan jag stack iväg på morgonen, så puddingen hölls sval ända till lunch. (De svarta prickarna kommer från kanel och kardemumma som jag smaksatte den med.)

2 portioner

220 g silkestofu (den är mjukare än vanlig tofu)

1 banan

3 msk jordnötssmör (utan socker för min del)

ev. kryddor

Mixa samman allt och ställ kallt innan du äter den. Jag gillar crunchy jordnötssmör och tillsätter det efter att jag mixat bananen och tofun, så det crunchiga inte försvinner. Det är en mäktig pudding så jag rekommenderar att den äts tillsammans med bär eller frukt, eller varför inte som en dipp till t.ex. äppelklyftor.
DSC_1001

