Det blev fiskbiffar en dag. Några biffar gjorda av burklaxen jag skrev om i ett tidigare inlägg, och några gjorda av en fisksort jag hittat här som jag gillar massor: basa. Jag är lite osäker på vad det är på svenska, men googlade och tror att det är havsabborre. Du kan använda vilken slags fisk som helst. Basa har vitt kött och påminner lite om sej i både smak och konsistens.

4 portioner eller 8 biffar

Lägg 500 g fisk-filéer på en ugnsplåt. Salta, peppra och strö över rivet citronskal från ½ citron. Pressa ut 1 msk citronsaft och droppa lite olivolja över. Stek dem i 160 grader varmluftsugn / 180 grader vanlig ugn i 10-20 minuter. Ta dem ut ur ugnen och låt svalna något. Söndra filéerna med en gaffel. Blanda ½ hackad röd eller gul lök, 2 msk hackad färsk koriander (eller ca 1 msk malen), 1 msk tjock naturell joghurt, 1 ägg, 1 msk citronsaft, rivet citronskal från ½ citron, 1 msk curry och ½ tsk cayennepeppar i en bunke och tillsätt fiskenhacket. Blanda väl. Salta och peppra och forma 8 biffar. Om det är kladdigt kan det hjälpa att väta händerna med lite vatten. Stek dem i olivolja i ca 4 minuter per sida.
DSC_0575 DSC_0591 DSC_0598Servera dem varma med en gräddfilssås med dill och blomkålsmos med ärter i.

DSC_0592

Laxbiffarna gjordes på samma sätt som ovan med burklaxen, och de fick en faktiskt riktigt god rökig smak. Jag gjorde dem likadant som basa-biffarna men bytte ut curryn mot 1 msk paprikapulver och tillsatte lite hackad vitlök i smeten.

