När mamma, pappa, syster och systerson kom på besök till Australien var det naturligtvis fest! Och då ville jag fira med det som jag förknippar mest med detta land: fruktbröd. Bananbröd är kanske populärast, men jag lovar er att hallon- och päronbröd är – i mitt tycke – nästan ännu godare. Jag gjorde ett stort bröd och en liten muffin utan socker, för då hade jag redan börjat sockerstrejken.

För ett stort bröd behövs:

7,5 dl mjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk matsoda

1 och 2/3 dl socker

ca 800 g konserverade päron (spara juicen!)

125 g smält smör

3 ägg

2 tsk vanilj extrakt

2,5 dl frusna hallon

Gör så:

  1. Värm ugnen till 160 C. Smöra eller klä med bakplåtspapper en form på ca 20 x 12 cm. 
  2. Blanda mjöl, bakpulver och matsoda i en bunke. Rör ner socker. Gör en liten grop med handen.
  3. Mixa hälften av päronen med stavmixer tillsammans med 1,2 dl juice. Blanda i en skild bunke päronpuré, smör, ägg och vanilj och vispa tills det får en fin konsistens. Häll ner det våta i mjöl-gropen och rör lätt ihop allting. Hacka resterande päron och rör ner dem tillsammans med hallonen.
  4. Häll hela smeten ner i formen. Grädda 1 timme 20 minuter eller tills kakan är klar (pröva med en sticka. Den skall vara ren när den kommer ut).
  5. Servera varm eller kall. Förvaras i kylskåp.

DSC_0179 DSC_0178

Den sockerfria muffinsen innehåller samma sak som ovan, minus sockret. Det var mest päron och hallon, men det passar mig bra 🙂

DSC_0184DSC_0189

