Det har varit mycket på gång den senaste tiden. De sista inlämningsuppgifterna i skolan hade deadline i måndags och nu är allting – äntligen! – gjort och inlämnat. Det har varit stressigt och jag har inte ens haft tid att vare sig äta eller träna. Jag kan inte med ord beskriva hur ovanligt det är. Men nu är det slut med det och jag får börja laga mat igen! Hurra! 🙂 Först ut är en pudding.

Jag har en svaghet: gelatin. Jag gillar puddingar som är stela av gelatin. Nu hatar säkert en del mig och tycker att gelatin är det värsta man kan äta, men någon svaghet får man väl ha 😉

Så ibland till morgonmål förbereder jag en pudding kvällen innan. Denna gång fick det bli en pudding gjord på yoghurt med apelsin, kanel och chiafrön.

Till 1 portion behövs:

2 dl naturell joghurt

1-2 tsk gelatinpulver utblandat i lite varmt vatten (ca 1-2 tsk) tills det löst upp sig helt

1 msk chiafrön

1 apelsin – saft och rivet skal från halva, hela klyftor från den andra halvan

1 tsk kanel + extra att pudra över

Sätt joghurten tillsammans med chiafröna, kanelen, skalet och saften från apelsinen i ett stort glas och blanda väl. Lös upp gelatinpulvret i lite vatten (alternativt använd 1 gelatinblad) och låt det rinna i en tunn stråle ner i joghurten under ständig omrörning. Rör om ordentligt och häll blandningen i ett fint glas. Täck över och låt stå till nästa dag. Dekorera med apelsinklyftor och pudra över lite kanel.

DSC_0146 (2)

DSC_0145

DSC_0148

DSC_0150

