Vill tipsa om två sidor med receptbloggar: Mat och Dryck och Matbloggar. Har läst recept hela morgonen, är så hungrig nu att jag måste gå och käka lunch… 🙂 Recept-surf gör sånt!

Här kommer ett frukost-tips som alternativ till havregrynsgröt, nämligen quinoagröt. Jag prövade detta i somras och föll pladask. På bloggen Tasty health finns en massa spännande recept på havregrynsgröt, och inspirerad av det gjorde jag min egen morotskake-quinoa-gröt.

Quinoa är en ört som passar bra för glutenintoleranta. Fröna är rika på protein, snåla på fett och innehåller kalcium, järn och kalium. Koktiden är ca 20 minuter.

2 portioner

2,5 dl quinoafrön (sköljda i rinnande vatten i en, gärna två, omgångar)

2,5 dl vatten

2-2,5 dl mjölk

2 msk russin

1 stor riven morot

kanel, kardemumma, muskot enligt smak

20 mandlar

Gör så:

Koka upp vatten i kastrull. Tillsätt de sköljda quinoafröna och låt koka i 10 minuter. Tillsätt mjölk (lite mindre om du gillar gröten tjock, lite mer om du vill ha den tunnare) samt kryddor enligt smak. Låt koka 10 minuter till. Under de sista 5 minuter av koktiden tillsätts russinen samt ca hälften av den rivna moroten. Ta kastrullen av platten och låt gröten stå ca 5 minuter. Fördela gröten i två skålar och toppa med resterande morotsriv. Servera med mandlar och mjölk, om önskvärt.  

DSC_0982 DSC_0977På bilden är det valnötter istället för mandlar. Smaken är naturligtvis som baken, men jag kan inte komma ifrån att jag gillar mandlar bättre tillsammans med gröten. Avgör själv vad du tycker 🙂

